Hopp til hovedinnhold
Slide 1 of 1
Verksfoto: Johan Fredrik Eckerberg, 'Fra Madeira' (1864)
Galleri Star

Johan Fredrik EckersbergFra Hallingdal til Madeira

4.5.-22.9.2024

Presentert av Morten Viskum

Med sin bakgrunn fra Drammen og med atskillige motiver hentet fra Hallingdal, men også fjernere steder som Madeira og Düsseldorf, er Johan Fredrik Eckersberg (f. Drammen 1822 – d. Sandvika 1870) en viktig og sentral kunstner å trekke frem og vise i Galleri Star. Han er særlig kjent for sine stemningsfulle norske motiver hentet fra høyfjellet, fra skog og daler, isbreer og fjorder, samt en og annen gård og bygning. Med sin klare, saklige og nøkterne malemåte, med fremheving av streken og med en viss nedtoning av det koloristiske, fremstår motivene hans nærmere virkeligheten og det fotografiske enn er tilfellet hos mange av de andre Düsseldorf-malerne. Johan Fredrik Eckersberg kan derfor på mange måter betraktes som en overgangsfigur mellom romantikken og realismen i norsk kunsthistorie.

Johan Fredrik Eckersberg, «Utsikt over Christiania», 1864.
Johan Fredrik Eckersberg, «Utsikt over Christiania», 1864. Foto: The Gundersen Collection

Eckersberg fikk sin utdannelse ved Tegneskolen i Christiania (hvis navn på 1840-tallet var Den Kongelige Norske Kunstskole) under Johannes Flintoe (1843–46) og ved Kunstakademie Düsseldorf under Johann Wilhelm Schirmer (1846–48). I Düsseldorf fikk han også korrektur og veiledning av Hans Gude som han hentet mye inspirasjon fra. August Cappelen var også en viktig inspirasjonskilde. Fordi Norge ennå ikke hadde et kunstakademi (ble etablert i hovedstaden i 1909), måtte kunstnere til utlandet for å få sin utdannelse, hovedsakelig til kunstakademiene i Dresden og Düsseldorf. Motivene fra natur og folkeliv hentet de hovedsakelig på sine studiereiser rundt om i Norge.

I 1859 opprettet Eckersberg en malerskole i Lille Grensen i Christiania som han drev frem til sin død i 1870. Den fikk stor innflytelse på norsk kunstliv, og ble drevet videre av Knud Bergslien og Morten Müller.

Nasjonalromantikken i norsk kunst (ca. 1830–70) kjennetegnes først og fremst av landskapsmalerier av norsk natur og folkelivsskildringer, og er å betrakte som en nasjonal retning av romantikken (ca. 1800 – ca. 1850), mens realismen (1870- og 80-årene) kjennetegnes av en mer nøktern iakttagelse av naturen og virkeligheten. Realismen ligger nære naturalismen (ca. 1840–70) og sammenblandes ofte, men skiller seg ved at naturalismen har hovedfokus på naturoppfatningen.

Eckersberg ble kun 48 år. Tuberkulosen preget livet hans i mange år og var årsaken til at han og kona, Laura Martine Hansen (som han giftet seg med i 1850 og fikk fire barn med), oppholdt seg i Funchal på Madeira i to år (1852–54).

Johan Fredrik Eckersberg, malt av Knut Bergslien i 1871. Foto: Nasjonalmuseet / Jacques Lathion
Johan Fredrik Eckersberg, malt av Knut Bergslien i 1871. Foto: Nasjonalmuseet / Jacques Lathion

Verkene som vises i Galleri Star strekker seg over en periode på 25 år. Av bildene som er daterte, er det tidligste fra 1844, Utsikt over Christiania, malt da Eckersberg var 22 år. De seneste er fra 1869, året før han døde. Motivene spenner fra vinterlige Utsikt fra Borgen mot Bygdø (1859) til to frodige sydlandske landskaper med fasjonable villaer, begge med tittelen Fra Madeira (1859 og 1869). Hageselskapet (1864) er et landlig panorama i norsk natur med et sveitserhus i det fjerne – og med likeså fjerne, men detaljerte festligheter i hagen. Norske fjord- og fjellandskap er vakkert skildret og representert med Fra Hardanger (1869) og Nes i Hallingdal (1869), likeså Fra Østlandet (udatert) og Fra Dispen/Mindresundet mot Oppstryn (udatert).

Johan Fredrik Eckersberg, «Fra Nes i Hallingdal», 1869
Johan Fredrik Eckersberg, «Fra Nes i Hallingdal», 1869. Foto: Blomqvist Bildearkiv

Eckersberg leverte en rekke tegninger til Peter Christen Asbjørnsens samlinger av folkeeventyr og malte for øvrig Brudeferd på Hardangerfjorden i to versjoner (1865 og 1866), nesten tyve år senere enn Tidemand og Gudes Brudeferd i Hardanger (1848), hvorav den ene tilhører Nationalmuseum i Stockholm (1865).

Eckersberg deltok på en rekke kollektivutstillinger i Christiania, Bergen, København, Stockholm, Paris og Wien samt ved verdensutstillingen i London (1862), men fikk aldri separatutstilling mens han levde. Først i 1884, 14 år etter hans død, viste Christiania Kunstforening en separatutstilling, hvilket gjentok seg i Blomqvist kunsthandel i 1925.

Eckersberg er representert i Nasjonalmuseet i Oslo, Kode i Bergen, Trondheim Kunstmuseum, Lillehammer Kunstmuseum, Stavanger Kunstmuseum, Drammens Museum, Malmö Museum, Oslo Bymuseum, Norsk Folkemuseum, Norsk Sjøfartsmuseum, Nationalmuseum i Stockholm og Massachusetts General Hospital i Boston. Videre har han malt altertavlen i Tangen kirke i Drammen (1854), samt veggdekorasjoner i Thomas Heftyes gate 8 i Oslo (etter oppdrag fra forretningsmannen Thomas J. Heftye).

Velkommen til utstillingsåpning 4. mai 2024!

Johan Fredrik Eckersberg, «Hjem fra sæteren», 1850

Tusen takk til Drammens Museum, Sparebanken Øst, Stiftelsen Tingstua, The Gundersen Collection og private samlere for utlån av verk til utstillingen. Vi er spesielt takknemlige for støtten gitt av Sparebanken Øst.