Hopp til hovedinnhold
Slide 1 of 3
Verksfoto, Aase Gulbrandsen
Verksfoto, Aase Gulbrandsen
Verksfoto, Aase Gulbrandsen
Utstillingshallen

Aase GulbrandsenSamtaler med minnet

4.5.-22.9.2024

Kuratert av Andrea Elise Moen

Aase Gulbrandsen (1927–2020) debuterte i Kunstnerforbundet i 1970, og til tross for at hennes eneste utdannelse var noen uker med undervisning i akttegning på Bjarne Engebrets malerskole, ble hun ganske raskt sett og anerkjent. At et særpreget kunstnerskap var i emning, ble enda tydeligere da hun åpnet sin første separatutstilling med kullarbeider på Oslo Kunstforening i 1974. Utstillingen ble godt mottatt.

Aase Gulbrandsen hadde en voldsom trang til å bearbeide og omforme inntrykk fra den ytre verden. Selv sa hun: «Det er naturen jeg ser på, men det finnes mye i naturen vi ikke ser». Hun begynte å arbeide med pastell, kull, akvarell og maleri i små formater på 60-tallet, og fordypet seg hovedsakelig i kullarbeider av større formater på 70-tallet. Teknikkene arbeidet hun med hele livet, men det var kull som var hennes hovedmedium. Gulbrandsen arbeidet prosessuelt og intuitivt, ofte med verk over lang tid, og med en sterk vilje til å utforske og undersøke. Hun plukket gjerne frem og jobbet videre med eldre skisser og verk. På en post-it-lapp blant de arkiverte arbeidene hennes finnes denne beskjeden: «jeg må til bunns her».

Aase Gulbrandsen med en kulltegning til Politihøgskolen i Oslo. (Foto: Privat)

Akkurat hva Gulbrandsen ville til bunns i, forblir et mysterium, men hun etterlot seg mange slike små lapper og svært mange arbeider. Det er tydelig at kunsten var hennes middel til å samtale med sitt eget minne og med sin egen forståelse av virkeligheten. I de mange seriene hun etterlot seg, ser en ofte hvordan konkrete og avgrensede konturer og figurer kan løses opp i noe abstrakt, og motsatt. I noen serier faller flater inn i hverandre, lys flakker og rom dannes, men de kan også lett kollapse. Mørket kan sluke alle farger, men så la dem tre langsomt og forsiktig frem igjen. Det er noe glidende, dynamisk og omskiftelig ved kunstnerskapet som kaller på interesse.

Samtaler med minnet viser hovedsakelig arbeider fra begynnelsen av 1960-tallet og frem til slutten av 1970-tallet, et tidsspenn som representerer en viktig og formativ periode i kunstnerskapet. Utstillingen undersøker hvordan kunstneren arbeidet prosessuelt med materialitet, uttrykk og komposisjon. Flere av arbeidene har aldri vært vist tidligere, og utstillingen gir et sjeldent og fascinerende innblikk i et særpreget kunstnerisk univers.

Velkommen til utstillingsåpning 4. mai 2024!

Verksfoto: Aase Gulbrandsen, 'Uten tittel' (1966), pastell på papir, 30 x 41 cm
Verksfoto: Aase Gulbrandsen, 'Grini' (1972), pastell på papir, papir, 50 x 65 cm

Samtaler med minnet er kuratert av Andrea Elise Moen, i samarbeid med Marit Paasche og Kristine Jærn Pilgaard. Kuratorene har de siste årene gått gjennom, organisert og registrert materiale etter kunstneren, for Aase Gulbrandsens Stiftelse. De var også ansvarlige for utstillingen Til minnet på Oslo Kunstforening 07.03.–21.04.2024, med Gulbrandsens tidlige kull-, pastell- og oljearbeider.

Utstillingen er finansiert av Bergesenstiftelsen, Norsk Kulturråd, Aase Gulbrandsens Stiftelse og Fritt Ord.